
Helsingin Sanomat, Suomen johtava sanomalehtimedia uutisoi koulutusliitteessään tänään opiskelusta Tallinnassa. Tai niin minä ainakin uutiseen tarkoituksen ymmärsin. Tosiasiassa uutinen käsitteli sitä miten halpaa asuminen, ruoka, tekokynnet ja bilettäminen Tallinnassa on. HUOH! Tämän kuvanko me Tallinnassa opiskelevat haluamme lukiolaisille välittää? En sinänsä millään tasolla kritisoi jutussa mukana olleita suomalaisia opiskelijoita, sillä itsekin tuntui esimerkiksi Tunisiassa vallankumouksen aikaan kommentteja medialle antaneena, ettei nämä lehtien uutiset välttämättä antaneet sitä kuvaa, mikä sisimmässä mielessäni oli. Media on äärimmäisen taitava repimään lausahduksia ja osia asiayhteydestä, jolloin uutisen tematiikka saadaan täysin erilaiseksi.
Mutta jos Helsingin Sanomat suunnittelee jutun koulutusliitteeseen, joka on suunnattu lukioissa opiskeleville, ja opiskelupaikkaa tulevaisuudessa hakeville, niin miksi tässä jutussa ei voida puhua asiasta? Miksi suomalaiset opiskelijat eivät voi puhua jutussa opiskeluun liittyvistä kysymyksistä ja koulunkäynnistä? Miksi täytyy mainostaa halpaa bilettämistä, asumista luksusasunnoissa ja rakennekynsiä? Kaikki tietävät tämän jo entuudestaan! Itse ainakin olen Tallinnassa hakemassa hyvää koulutusta, enkä pelkästään helvetin paskan makuista Cacacha 51 ja Viru Valge, tai Laua Viin tyyppisiä viinoja. Kaikki minut tuntevat, tietävät että paikallisille koulutukselle tulee osaltani paljon arvosteluakin. Asiat eivät toimi niinkuin on sovittu, koe päivämääriä ei ilmoiteta ajoissa ja asioista pyritään tekemään niin helvetin hankalia välillä opiskelijan kannalta, että tuntuu ettei tänne edes uusia opiskelijoita haluta. Toisaalta koulutus painottaa sosiaalisuuteen, ihmisten kanssa toimeentulemiseen ja vuorovaikuttamiseen, mikä ei toimi Suomessa yliopisto-opinnoissa toivotulla tavalla. Tällaiset asiat olisivat mielestäni olleet niitä mitä ko. artikkelissa olisi pitänyt käsitellä, eikä niinkään se, miten hyvin suomalainen ylemmästä keskiluokasta tuleva opiskelija tulee Tallinnassa toimeen. Onko se todella niin cool, että rahaa on ja dokata voi? Toisekseen ihan kommenttina juttuun, niin jos kaikki juttua kommentoivat mainostavat asuntojensa maksavan jotain 300-450 euroon, niin rahoitatteko todella opiskelunne pelkällä opintotuella? Ette, etenkin kun ottaa huomioon, että opiskelukin maksaa vuodessa sen väh. 3000 euroa. Joten ei sitä mielestäni tarvisi kyseisessä artikkelissä edes huudella.
Toisekseen, kun palataan tähän identiteetin puuttumiseen, niin onko todella pakollista tehdä opiskelusta Tallinnassa samanlaista kuin opiskelusta Suomessa? Hyvänä esimerkkinä aiheesta toimii nyt keksityt sitsit ja haalarit. Tarvitseeko niitä todella tuoda Tallinnaan? Henkilökohtaisesta kokemuksesta voin sanoa, että olen edustanut Suomea reissaten ympäri maailmaa. Olen ylpeä kun saan olla suomalainen. Tosiaan mm. noin vuosi sitten paettiin perheeni ja ystävien kanssa Tunisiasta kirjaimellisesti tuli hännän alla, ja Tunisin lentoasemalla vietettyjen aikojan jälkeen ajattelin miten hienoa on todella olla suomalainen, maan kansalainen jossa asiat ovat niin sanotusti hanskassa! Ja todellakin jokaisen meistä on tunnistettava juurensa, arvostettava niitä ja elettävä pää pystyssä niiden kanssa! Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että jos ei pääsekkään Suomeen opiskelemaan, niin koitetaan tuoda Suomi Tallinnaan. Kaikesta kulttuurillisesta ylpeydestämme huolimatta meidän on tunnistava paikalliset arvot ja elettävä niiden mukaan. Tämä tulee erityisesti esiin asuessa muslimimaassa. Ei siellä vaan voi tuoda ja korostaa pelkestään omia tapoja vaan täytyy elää maassa maan tavalla.
Kuulin kuluvalla viikolla huvittavan argumentin näiden haalareiden Suomesta ulostamisen puolesta. Minulle henkilökohtaisesti mainittiin miten näitä haalareita virolaisetkin tukee, ja kuinka he haluaisivat myöskin tilata haalareita ja alkaa käyttää näitä. Syy mikä tekee tästä lausahduksesta mielestäni huvittavan on se, että meidän täytyisi muistaa Viron itsenäistyneen vasta vuonna 1990-luvulla. Nyt on nimenomaan aika virolaisten luoda itselleen kulttuuriperintöä ja traditioita, eikä meidän suomalaisten tehtävä tässä traditiokehityksessä ole haalareiden kauppaaminen heille! Lopuksi pointtini onkin, että meidän, suomalaisina opiskelijoina, olisikin syytä olla vahvistamassa virolaista opiskeluidentiteettiä, eikä niinkään olla mukana ulostamassa omia opiskeluperinteitämmä virolaiseen kulttuuriin.
Ollaan ylpeitä suomalaisuudesta, se on hieno asia ja sitä arvostetaan maailmalla. Annetaan myös kuitenkin tilaa maan omalle kulttuurille kehittyä, eikä ympätä omaa juttuamme tänne! Uskalletaan myös olla erilaisia opiskelijoita Suomessa! Ei tarvitse tuoda kaikkia suomalaisia perinteitä approista haalareihin tänne Tallinnaan.
Aika pitkälle samaa mieltä. Mutta, vaikken itse tilannutkaan haalareita enkä pahemmin ole henkilökohtaisesti innoissani ideasta, näkisin mielelläni haalaritradition myös virolaisilla.
VastaaPoistaKuten mainitsit, Viro on ollut itsenäinen vasta n. 20 vuotta ja etsii omaa identiteettiään, jonka se on hävittänyt. Ennen Neuvostoaikaa Viro oli saanut enemmän vaikutteita Saksasta ja Skandinaviasta kuin Venäjältä ja slaavilaisista kulttuureista.
Näkisin oikein mielelläni virolaisten ottavan vaikutteita Skandinavian rikkaasta opiskelijakulttuurista (rikkaalla tarkottaen sekä taloudellista tukea sekä perinteisiä opiskelija-aktiviteettejä) ja muutenkin kehitystä Skandinaavisiin arvoihin päin, politiikassa ja taloudessa. Asian tekee vain toki hankalammaksi suuri venäläisten määrä, jotka halveksuvat virolaisia arvoja ja pistävät kapuloita rattaisiin aina muutosta halutessa.
Ps. tulivathan haalaritkin Suomeen vasta 80-luvulla. Ruotsista.
Opiskelen Tallinnassa ja olen kiitollinen siitä että voin pitää naisena itsestäni huolta ja koristaa itseäni... Siihen ei valitettavasti monella Suomessa asuvalla opiskelijalla ole varaa. Se on yksi asia miksi kehun Tallinnaa Suomessa asuvalle kaveripiirilleni, oli se sitten miten pinnallista tahansa.(Ainiin, se ei ole mitenkään poikkeuksellista ottaa rakennekynsiä, Suomi vain tulee jossain asioissa _hieman_ perässä, ja itsensä hemmotteleminen on paheellista).
VastaaPoistaLisäksi minusta on mukavampaa asua uudemmissa, modernimmissa ja hienommissa asunnoissa kuin monet kanssasisareni. En suostuisi enää maksamaan 18 neliön asunnosta 700e vuokraa, kiitos Tallinnan.
Pointtini, Tallinnassa opiskelijoilla todellakin on mukavemmat oltavat kun rapakon toisella puolen, oli kysymys sitten asumisesta, ruuasta tai vapaa-ajasta.. Siinä ei mielestäni ole mitään häpeämistä. Suomessa nyt vaan sattuu olemaan muotia vaatimaton elämäntapa, joten jos joillakin sattuu menemään paremmin, on oltava turpa kiinni ja elettävä muotin mukaan. Artikkeli ei valehdellut, eikä mielesäni pröystäillytkään.. Asuvathan opiskelijat täällä oikeasti pilvenpiirtäjissä ja vanhankaupungin keskellä.. Itse maksan opiskeluni itse, tietysti Kelan avustamana, mutta olen enemmän kuin tyytyväinen elämääni Virossa. Täällä sentään nuori voi elää vapaammin eikä laskea jokaista senttiä mikä pussiin kilahtaa. Opiskelijat opiskelevat täällä niinkuin missä tahansa: jokainen joutuu tekemään töitä arvosanojensa eteen, lukemaan, rehkimään, ja kaiken lisäksi vielä maksamaan koulusta.. Jos joillain elämän osa-alueella menee paremmin, tai helpommin, ei sitä tarvitse hävetä!
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
PoistaAiniin.. edeltävä teksti oli Idalta.. En ainakaan huutele anonyymisti :)
VastaaPoistaKoko osio missä raivosit haalareista, oli turhaa. Haalarit eivät todellakaan ole suomalainen juttu, vaan ruotsalainen, ja haalareita käytetään myös esimerkiksi Ranskassa.
VastaaPoistaToiseksi, haalareiden hankinta kohdistuu tällä hetkellä lähinnä suomalaisiin opiskelijoihin, koska nimenomaan nämä suomalaiset opiskelijat nämä haalarit halusivat/haluavat, for obvious reasons.
Jos Virolaisetkin kiinnostuvat nk. "haalarikulttuurista", on mun mielestä enemmän kun suotavaa että me autetaan niitä pääsemään siinä alkuun jos tarvitsee. Ihan samalla tavalla ne suomalaisetkin siihen on "hurahtanut".
On totta, että artikkelista saa sellaisen kuvan, että tallinnassa opiskelee vain "en päässyt kauppikseen, menin viroon" tyyppiset ihmiset, joka on väärin.
Siinä asia pitkälti onkin. Veit sen vain turhan pitkälle, voisit yrittää purkaa tämän turhautumisen ehkä johonkin muuhun. sillä ainakaan se että käyttääkö virolaiset haalareita ei liity varsinaisesti suomalaisiin opiskelijoihin ja jos tahdomme heidän itse kehittävän identiteetin itselleen niin on parempi olla sen enempää analysoimatta tällaisia asioita.
Ja haalarikulttuuri on mahtava juttu, sitsit myös, joka ikisten sitsien / haalaritapahtumien jälkeen olen kuullut vain hyvää niihin osallistuneilta.
Se on hyvä asia! miksi siis valittaa, eikä antaa sen levitä jos sen näyttäisi niint tekevän?
Ja ainahan voit jättäytyä pois kyseisistä perinteistä jos ne eivät miellytä, kukaan ei pakota niihin. Usein myös uusien asioiden keksiminen ja tekeminen on paljon hedelmällisempää kuin nykyisten kritisoiminen. älä ole LUOVUUDENTAPPAJA.
Hesaria koskeva osa oli ihan asiallinen, älä lannistu
Lisäten vielä virolaisiin ja haalareihin,
PoistaTartossa haalari- sekä sitsikulttuuri on ollut jo jonkin aikaa.
Faktat kuntoon :)
Idalle: Mielestäni tuo sun kommentti ei ollut ensinnäkään huutelua, vaan täysin asiallinen! Ja kiva kun teet sen nimelläsi. Selkeytän sen verran, että ei minulla ole sotaa kynsihoitoja vastaan :)Ja toki olen sitä mieltä, että itseensä saa käyttää rahaa ja jos mahdollisuudet elämästä nauttimiseen ovat, niin pitääkin nauttia. Alkuosan kritiikki kirjoituksessani koskikin lähinnä tätä hesarin juttua. Mielestäni nämä eivät kuulu koulutusliitteeseen. Lukiolaiset haluavat tietoa myös itse koulutuksesta.
VastaaPoistaSitten mitä tuohon nimettömään haalarijuttuun tulee, niin totean myös että haalarit toimivat esimerkkinä identiteettivajeesta. Yhtenä pointtina on muuttunut asenne uusilla opiskelijoilla verrattuna aikaan kun itse aloitin. Silloin ei oikeen kellään ollut intoa tilata haalareita ja muita. Kaikki olivat ylpeitä ollessaan Virossa opiskelemassa. Ulkomailla. Nyt mielestäni, huomaa mielestäni, asenteet ovat muuttuneet ja tämä tulee myös esille ko. artikkelista. Täytyy koittaa esittää suomalaista ja kun pääsee Stadiin dokaan niin täytyy olla samanlainen niin se haalari on saatava tämän vuoksi.
Ja voisitko kertoa minulle osion jossa "raivosin" haalareista? Haalareiden suomalaisuuteen viittasen sen vuoksi, että suomalaiset tuovat niitä Tallinnaan ja puhuessani Virosta, niin puhuin Tallinnasta, joten täytyy olla tarkempi kirjoittaessa.
Tätä osiota:
"Siinä asia pitkälti onkin. Veit sen vain turhan pitkälle, voisit yrittää purkaa tämän turhautumisen ehkä johonkin muuhun. sillä ainakaan se että käyttääkö virolaiset haalareita ei liity varsinaisesti suomalaisiin opiskelijoihin ja jos tahdomme heidän itse kehittävän identiteetin itselleen niin on parempi olla sen enempää analysoimatta tällaisia asioita. " en ymmärrä, joten en osaa tuohon mitään kommentoida. Mistä turhautumisesta puhutaan? Ja kun tunnut tietävän niin saa toki ehdottaa mihin sitä sitten purkaisi. En myöskään millään tavalla tarkoittanut edustavani suomalaista opiskelijaa, vaan analysoin tilannetta yleisesti tavalla mikä nyt mieleeni juolahti.
-J
"meidän täytyisi muistaa Viron itsenäistyneen vasta vuonna 1990-luvulla. Nyt on nimenomaan aika virolaisten luoda itselleen kulttuuriperintöä ja traditioita, eikä meidän suomalaisten tehtävä tässä traditiokehityksessä ole haalareiden kauppaaminen heille!"
VastaaPoistaTähän haluaisin kommentoida sen verran että vaikka Viro onkin ollut itsenäinen vasta vähän aikaa, heillä on ollu vahva identiteetti vieraan vallan alla ollessaankin. Lisäksi, kulttuuriperinnön ja traditioiden luominen tuskin koskaan tapahtuu tyhjiössä. Vaikutteita otetaan muualta; varsinkin naapurimaiden välillä on usein kulttuurivaihdantaa. En näe että näitä haalareita oltaisiin tuputtamassa Virolaisille. Mutta heidän luodessaan perinteitä opiskelukulttuuriin, vaikutteita otetaan varmasti muualta.
Kritiikkissä Hesaria kohtaan sen sijaan osut oikeaan. Se on jo vuosia lähentynyt tyyliltään iltalehtiä...